15 KUNSTNERE - 15 ÅR
Jubileumsutstilling - Galleri Zink 15 år
2. september - 1. oktober 2023
Velkommen til Galleri Zink sin jubileumsutstilling «15 kunstnere – 15 år». Utstillingen åpnes av tidligere Fylkeskultursjef Tone Kolaas som også åpnet galleriet og den aller første utstillingen med Bjørn Ransve i 2008. Jubileumsutstillingen åpnes lørdag 2. september kl. 13., og varer til og med 1. oktober.
Se Tone Kolaas sin åpningstale her:
Hva betyr 15 år? 15 år betyr 200 separatutstillinger, med 6000 kunstverk. Det betyr 15 år med kunstopplevelser, med kunstverk fra godt over 150 kunstnere. Det betyr 15 år som en del av kulturlivet på Lillehammer, godt samarbeid med viktige institusjoner som Norsk Litteraturfestival, Dølajazz og Peer Gynt, og det er 15 år med å gjøre kunsten tilgjengelig for tusenvis av mennesker.
Galleri Zink åpnet under norsk Litteraturfestival i 2008, og ble etablert av keramiker Johan Mæhlum for å fylle et behov for et galleri for samtidskunst i Lillehammer-området. En keramikers 5 års ambisjon om et visningssted for samtidskunst har i løpet av de siste 15 årene blitt til et av de viktigste galleriene i landet. Det er et sted hvor både publikum og kunstnerne blir godt ivaretatt.
Til jubileumsutstillingen har vi invitert 15 kunstnere, som hver og en representerer ett av galleriets 15 år. Vi er veldig takknemlige for at de alle uttrykker at de gleder seg over å ta del i feiringen vår.
Bjørn Ransve, Kjell Bendiksen, Torbjørn Kvasbø, Anne Kristine Thorsby, Ørnulf Opdahl, Liv Heier, Håkon Gullvåg, Sverre Koren Bjertnæs, Kari Mølstad, Dag Bratbergsengen, Håvard Vikhagen, Kjell Erik Killi-Olsen, Runi Langum, Lars Elling, Anna Sigmond Gudundsdottir.
Bjørn Ransve uttrykker seg både abstrakt og figurativt. Han har gjennom sitt lange kunstneriske virke arbeidet med en rekke arketyper. Han uttrykker seg både innen maleri, tegning og grafikk. Og er kjent for å beherske de ulike teknikkene på eminent vis. Uansett motiv arbeider han alltid inn mot et midtpunkt i bildeflaten. En fusjon av det abstrakte og det figurative kommer frem ubevisst når han arbeider med sine bilder. Han forsker i flatene som i et laboratorium, der klassiske og nonfigurative former speiler seg i hverandre. Ransve dyrker ikke en bestemt stil, han er ingen pedant og liker å overraske. Han er opptatt av å beholde rommet og volumet i sine figurative bilder, noe som også smelter inn i hans abstrakte arbeider. Å skape rom på flaten er alltid i fokus hos Ransve. En romlighet som få har sett maken til før, enten det handler om sirkler, kvadrater, landskaper, dyr eller mennesker.
Kjell Bendiksen er grafiker og maler. Eksperimentering og utprøving av ulike grafiske teknikker har siden tidlig på 1970 tallet vært en viktig del av Bendiksens virksomhet som billedkunstner. Det er særlig innen ulike dyptrykk-teknikker han har utviklet sitt billedutrykk. Som grafiker har Kjell Bendiksen siden sist på 1960 tallet i kortere og lengre perioder arbeidet med de fleste grafiske teknikker. Likevel blir det å arbeide og eksperimentere med ulike dyptrykkteknikker noe han stadig vender tilbake til. Det er også hovedsaklig dyptrykk han har vært representert med på de fleste utstillinger og internasjonale grafikk- biennalene han har deltatt på.
I senere tid har han erstattet sink og kobberplatene med plexiplater. Disse bearbeider han så med diverse elektriske svi-redskaper som smelter og preger motivet ned i platen. I tillegg bearbeider han trykkplaten med drillbor, for eksempel med perforering. Kjell Bendiksen har etter hvert også gått mer og mer over l å trykke med sepiafarget (bruntonet) trykksverte noe som gir trykkene en varmere og mer gyldenbrun klang. De senere årene er teknikken fotopolymer tatt i bruk paralellt med andre dyptrykkteknikker.
Torbjørn Kvasbø sine arbeider er preget av en høyt utviklet kunstnerisk forståelse for keramikk som materiale. Han har høstet internasjonal anseelse for sine ekspressive og ukonvensjonelle verker.
Kvasbø valgte å la leirens materielle kvaliteter forene seg med mer eksistensielle fordringer, og søkte seg mot et uttrykk som fremhever og utforsker menneskelige følelser og også gir klare assosiasjoner til det rent menneskelige - for eksempel slår forholdet mellom kropp og keramikk klart igjennom i valget av former og hvordan han bearbeider overflatene.
"Min arbeidsprosess i leira gir meg mye motstand, og jeg lærer på den måten å kjenne krefter jeg ikke har kontroll over: de uberegnelige elementene i mitt innerste jeg. Følelsesmessige utladninger i leira, og arbeidene blir til virkelige erfaringer."
Anne Kristine Thorsby arbeider med naturkreftene og deres bevegelse. Farger, strukturer og ikke minst lyset er sterkt tilstede i hennes arbeider.
"I kunsten ønsker jeg å gjøre eksistensiell motstand mot mørket, like viktig som i livet. "
Thorsby er fra Oslo og bosatt på Lillehammer. Utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo. Det kunstneriske gjennombruddet for Thorsby var hennes Peer Gynt-utstilling i 2004. Hun ble deretter invitert til New York med utstillingen «The Kingdom of Peer Gynt» i Trygve Lie Gallery i 2006. Foruten internasjonal lansering i London, New York og Firenze har hun hatt over 50 separatutstillinger, fått gode kritikker, mottatt flere stipend og hatt flere offentlige utsmykkingsoppdrag. Hennes arbeider er i kommisjon i 30 av landets gallerier. Thorsby har flere separatutstillinger og andre utstillingsoppdrag i en tettpakket kalender de kommende årene.
Ørnulf Opdahl er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og ved Statens Kunstakademi i Oslo. Han arbeider som maler og grafiker. Naturen er sentral i Opdahl sine verk, der han arbeider for å fange en stemning i landskapet, en landskapsånd. Hans motiver grenser opp til et abstrakt formspråk, der naturelementer som vær og vind fremstilles i like stor grad som de storslåtte fjellene eller det røffe kystlandskapet.
Liv Heier har etablert seg som en viktig samtidskunstner som arbeider med både maleri og grafikk. Kvinneskikkelser er sentrale i Heier sine bilder og tidligere i karrieren var bildene ofte selvportretter.
Motivene til Heier er ofte bygget opp slik at betrakteren blir oppmuntret til å tenke på hva som har skjedd eller hva som kanskje skal skje med figuren i bildet. Bildene hennes er ofte beskrevet som melankolske, vakre og teatralske.
Håkon Gullvåg er født i Trondheim i 1959, og arbeider hovedsaklig i Trondheim og Oslo. Som maler har han hatt en sentral plass på den norske kunstscenen siden sitt kunstneriske gjennombrudd ved Galleri Dobloug i 1983, og er kjøpt inn av en rekke sentrale institusjoner. Fra 1995 har Gullvågs kirkeutsmykninger gitt ham posisjonen som en av landets fremste innen kirkekunst. Omtrent parallelt får han stor anerkjennelse for sine mange portretter av markante personer i Norge. Gullvåg har de siste ti årene også arbeidet mye med grafikk. Han er mest kjent for sine litografier, men har i senere tid også fattet interesse for dyptrykk.
Sverre Koren Bjertnæs har gått i lære hos noen av Norges mest kjente figurative kunstnere: I perioden 1989-93 var han elev av Tore Bjørn Skjølsvik og i årene 1993-94 av Odd Nerdrum, deretter studerte han fire år ved Statens kunstakademi i Oslo under Arvid Pettersen og Jan Sæther (1995-99). Bjertnæs regnes som en av Norges mest sentrale samtidskunstnere. Han har jevnlig stilt ut i anerkjente gallerier både nasjonalt og internasjonalt. I 2013 fikk han internasjonal oppmerksomhet da han stilte ut på White Columns Gallery i New York. Separatutstillingen Nervous Fluids på Stenersenmuseet i 2014 ble en kritikerrost suksess. Bjertnæs' kunstverk balanserer hårfint med sine trygge figurative motiver - gjerne portretter - mot kontrasterende surrealistiske bakgrunner.
Kari Mølstad er glasskunstner og jobber med form og tekstur, ofte rolige former slik at teksturen og strukturen hun tilfører med slipninger får et slags lerret å utstille seg på. Tekstur er et gresk ord som betyr vev eller nett, og brukes blant annet for å beskrive overflatevirkning. "Tekstur kan være glatt, mønster, relieff, ru og røff. Å følge formen med ett og ett spor, å bygge frem noe, gir en slags tilfredsstillelse av å skape noe eget. Akkurat mine hender lager sitt eget mønster, har sin egen rytme. Det gir også en beroligende følelse av å lage en slags orden, et eget puslespill; et nett som henger sammen."
Keramiker Dag Bratbergsengen er fra Lillehammer, men har de siste 20 årene bodd på Notodden hvor han også har eget verksted og et lite galleri. Hans arbeider står i den lange tradisjonen av folkekunsten som alltid har vært fascinert av underlige fantasivesener, som forteller om menneskets liv og død. Han har deltatt på over 60 forskjellige kollektivutstillinger og en rekke juryerte utstillinger, og har hatt separatutstillinger på Lillehammer flere ganger og ellers rundt i hele landet.
En rekke utsmykningsoppdrag har det også blitt, blant annet for Lillehammer Kommune, Notodden kommune, Trondheim kommune, Kongsvinger Sykehus, Notodden sykehus, og Skien Fritidspark. Dag Bratbergsengen er innkjøpt av Norsk Kulturråd, Oppland fylke, Hedmark Fylke og Nord-Trøndelag fylke, og har mottatt flere kunstnerstipend.
Håvard Vikhagen er en av Norges fremste kunstnere. Han er først og fremst maler, og utmerket seg tidlig som representant for det ”heftige maleriet”. Vikhagen har siden 1985 markert seg som en av landets viktigste malere innenfor den ekspresjonistiske sjangeren, og er kjent for sine fargesterke, intense og stofflige malerier, med mektige og abstraherte vestlandslandskaper og lyriske stemningsskildringer. Vikhagen har gjennom de siste år også i større grad bragt mennesket inn i bildene, noe denne utstillingen i stor grad bærer preg av.
Håvard Vikhagen, født 1952, er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi. Maleriene hans er kjøpt inn av Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Museet for Moderne Kunst, Kunst i offentlige rom (KORO)/Utsmykkingsfondet og flere private samlinger – for eksempel Christian Bjellands kunstsamling, Astrup Fearnley Samlingen og samlingen som forvaltes av Statoils Kunstprogram/Statoil Art Programme.
Kjell Erik Killi-Olsen er først og fremst kjent for sin karakteristiske stil, med mye ironi, humor og en lys og fargerik palett. Ofte blir kunsten hans beskrevet som tosidig; den er både vakker og gyselig på en gang.
Kunstneren slo gjennom på 80-tallet i New York, har gjennom de siste 20 årene vært en av våre mest profilerte og anerkjente samtidskunstnere. Killi-Olsen omtales som kunstens pop-stjerne.
Runi Langum regnes som en av Norges fremste tegnere og er først og fremst som billedkunstner, særlig opptatt av bevegelse. Hennes foretrukne medium er pastelltegning på papir og lerret. Langum ble født i Drammen i 1958. Med en far som arbeidet på papirfabrikk, en kunstnerisk mor og god tilgang på tegneark, fattet hun tidlig interesse for tegning. Runi Langum er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim (1978-1983). Hun fortsatte studiene ved Ecole Nationale Superieure des Beaux Arts i Paris (1983-1986), med spesialisering i tegning. Langum er representert ved en rekke gallerier i Norge, bl.a. Nasjonalmuseet for kunst, Stenersenmuseet, Riksgalleriet, Norsk Kulturråd og Haugar Vestfold Kunstsenter.
Lars Elling er utdannet ved Statens Høgskole for Kunsthåndverk og Design i Bergen. Han jobber i hovedsak som maler og grafiker. Elling har hatt stor suksess i både inn- og utland. Han har vunnet priser i Frankrike og Østerrike, samt Kulturdepartementets pris her i Norge.
Gjennom forskjellige teknikker innenfor malerkunst og litografi, jobber Lars Elling seg frem til et figurativt formspråk som grenser opp mot det abstrakte. Hans uttrykk består av drømmeaktige og delvis utviskede motiver, som fremstår som små glimt eller minner fra en tid som er forbi. I tillegg til å ha stilt ut ved blant annet Galleri Brandstrup, Kunstverket Galleri og Kunstnerforbundet i Norge, har Lars Elling hatt stor internasjonal suksess med utstillinger rundt om i Europa og USA, deriblant London, København, Chicago og New York.
Anna Sigmond Gudmundsdottir er en av de viktigste stemmene i dagens samtidskunst. Hennes abstraksjoner gir rom for ulike tolkninger. Strukturene og linjene i bildene blir landskaper, noe som er i forandring, hvor vi som betraktere blir trukket inn i en verden som utfordrer vår nysgjerrighet.
Gudmundsdottir har de siste årene jobbet med tegning, maleri og collage, ofte i store formater. Om maleriene skriver kunsthistoriker Gustav Svihus Borgersen «Gudmundsdottirs enorme malerier kan se ut som hvit støy, en glitchy digital skjermestetikk, som samtidig påminner om graffitikunst og ny-ekspresjonistisk maleri. Hun forhandler seg frem til noen landskaper som virker tusen år gamle, men også helt på linje med de skjerm-mediene vi drukner tanker og sinn i».
Comments