Håkon Gullvåg møter Thorvald Erichsen
Påskeutstilling | 5. april - 4. mai 2025

Velkommen til utstillingen Håkon Gullvåg møter Thorvald Erichsen. Utstillingen åpnes av kunsthistoriker Svein Olav Hoff lørdag 5. april kl. 13.00.
På utstillingen vises både malerier og helt ny grafikk av Håkon Gullvåg, samt malerier av Thorvald Erichsen. Utstillingen er en salgsutstilling (merk at en del av bildene av Erichsen er i privat eie). Utstillingen er åpen hver dag i påsken.
Det er to klare likhetstrekk mellom malerne Thorvald Erichsen (1868 – 1939) og Håkon Gullvåg (f. 1959). De er begge fra Trondheim og de er begge fremragende kolorister. Der stopper imidlertid likhetene, selv om Gullvåg i sin oppvekst hyppig frekventerte Erichsens konditori i Trondheim. Thorvald, eller Erik som han konsekvent ble kalt av vennekretsen, var sønn av konditor og eier av det berømte konditoriet.

Erichsen snakket en noe avslepent trønderdialekt hele livet, men oppholdt seg lite i Trondheim i voksen alder. Han bodde til dels i Kristiania/Oslo og på Lillehammer i tillegg til utstrakt reisevirksomhet, særlig i Danmark og i Italia. Han fikk tidlig kunstnerisk anerkjennelse blant kolleger og kjennere, men solgte, særlig i de tidlige år, lite. Han levde store deler av livet på familiepenger fra Trondheim.
Gullvåg har bosted og atelier i Trondheim i tillegg til på Ekely i Oslo. For tiden deler han sin tid mellom Trondheim og Oslo, i tillegg til utenlandsreisene. Han har aldri lagt skjul på sin dialekt eller sin Trondheimske tilhørighet, snarere tvert om. Også han har utpreget reisevirksomhet med altererer i flere steder i verden, blant annet i Italia. Gullvåg ble tidlig innkjøpt av nasjonale institusjoner og er i sin samtid mer suksessrik enn Erichsen var i sin.
Både Erichsen og Gullvåg er storslagne kolorister. Erichsen var primært landskapsmaler, men som de fleste i sin generasjon malte han også portretter, interiører og stilleben. En utsikt eller en bygning kunne forandre totalt karakter alt etter de farger som ble brukt. Det er ikke for ingenting han ble kalt Nordens Bonnard.
Gullvåg har også en variert motivkrets, selv om han sjelden maler rene landskap. I tillegg til portretter og dyr maler han scener hvor mennesker og menneskelig aktivitet er en seltral del av komposisjonen, blant annet fra den bibelske syklus. Han er en svært selvstendig kunstner, men kan plasseres i en «School of London» tradisjon. Her er kolorittbruken like viktig som formen. Gullvåg er en strålende kolorist og han bruker hele fargeskalaen på en svært bevisst måte for å oppnå et klart ønsket resultat.
-Svein Olav Hoff
Comentarii