Jakob Weidemann
Minner fra Ringsveen
1. april - 23. april 2023 | Påskeutstilling
Galleri Zink ønsker velkommen til påskeutstilling med Jakob Weidemann i prosjektrommet. Utstillingen åpnes av Arne Børresen lørdag 1. april kl. 13.
På denne utstillingen viser vi små malerier malt på Ringsveen, hvor lyset og inntrykkene fra naturen rundt hans hjem og arbeidssted er synlige.
Instinktet var kraften i Jakob Weidemanns liv, instinktet og underet i naturen. Det at hestehoven kom opp hver vår og var gul.
«De tror de kan forklare alt, men det kan de ikke forklare.»
Arbeidene har det abstrakte og ekspressive uttrykket med klare og rene farger slik de fleste kjenner Jakob Weidemann sin kunst.
Utstillingen er en salgsutstilling i samarbeid med Ringsveen.
Jakob Weidemann regnes som en av de viktigste kunstnerne innen norsk modernisme på 1950-tallet, og han var en foregangsperson for det abstrakte maleriet i Norge i tiårene etter andre verdenskrig.
Jakob Weidemann ble født i 1923 i Steinkjær, og flyttet med sin mor til Oslo som elleveåring, og senere til Bergen i 1939. I Bergen gikk han på frihåndstegningskurs på Kunsthåndverkskolen, og han ble godt kjent i byens kunstmiljø som var svært preget av André Lhote og forankret i et kubistisk formspråk. I 1941 ble Weidemann elev med Kunstakademiet i Oslo, men vendte tilbake til Bergen allerede i 1942 hvor han hadde sin første separatutstilling i Paus Knudsens Kunsthandel. Utstillingen vakte oppsikt, og viste et ungt og lovende talent, med innflytelse fra både Edvard Munch og Kai Fjell.
Han flyktet til Sverige i 1944. Han begynte han på Konsthögskolan, der han gikk i knapt et år, med blant andre Sven «X-et» Erixon som lærer. Sven Erixon fikk særlig stor betydning for ham. Erixsons frie og eksperimenterende holdning til maleriet virket både bekreftende og stimulerende på Weidemanns utvikling.
Weidemann sin store debut og gjennombrudd kom i i 1946 med hans separatutstilling på Blomqvist Kunsthandel i Oslo. Der kunne man se begynnelsen på det uttrykket vi forbinder med Jakob Weidemann i dag med rene, klare og kraftige farger, og et ekspressivt formspråk.
I 1950-årene vekslet Weidemann mellom et figurativt og et abstrakt, geometrisert formspråk, frem til utstillingen av Skogbunnbilder i Kunstnernes Hus i 1961. Skogbunnbildene var abstrakte, med motiver inspirert av farge- og formopplevelser og studier i skog og mark.
Også i senere malerier, fra 1960-tallet og fremover, har naturen opptatt ham, særlig den blomstrende naturen, naturen slik den gjenoppstår om våren. Dette preget ble bare sterkere med årene, ikke minst etter at han i 1968 flyttet fra Oslo til gården Ringsveen på Lillehammer, hvor han bodde frem til sin død i 2001.
Comentarios